De uurwerktechniek is voortdurend aan veranderingen onderhevig. Je moet als klokkenmaker dus bij de tijd blijven en de modernste mechanieken kennen. Je werkt namelijk zowel met splinternieuwe als heel zeer oude klokken, met soms een zeer hoge financiële en/of emotionele waarde.

 

Onderhoud

Wat men nooit mag doen is ‘bijsmeren’. Ik adviseer iedere 7 tot 10 jaar onderhoud aan een mechanisch uurwerk, aangezien dit noodzakelijk is voor de goede werking van het uurwerk.

104_0472DSCI0172

 

Velen van ons staan er niet bij stil, maar mechanische uurwerken hebben onderhoud nodig. Een mechanisch uurwerk wordt aangedreven door een ‘kracht’. Dit kan een veer of een gewicht zijn. We hebben met krachtoverbrengingen te maken, daarom is het belangrijk dat het smeermiddel in goede conditie blijft. Het smeermiddel wordt door ouderdom of invloed van vuil en vocht slecht en kan de metalen delen niet meer gescheiden houden. Stof is de grootste oorzaak van slijtage aan het uurwerk.
Het gevolg is dat het metaal van de assen ruw wordt en slijt. De lagers slijten omdat er een ruwe as in draait en de lagers zijn in plaats van rond, ovaal aan het uitslijten, in de richting van het kracht werking. Het uurwerk kan nog steeds functioneren omdat de veren en/of gewichten zo sterk en zwaar zijn dat het uurwerk een reserve aan kracht heeft.
Wel merkt men dat het uurwerk voor of achter gaat lopen of zelfs stil gaat staan. Dit komt omdat de raderen niet meer goed in elkaar grijpen, hierdoor word de kracht niet meer goed overgebracht. Wat men veel zegt: ‘Het uurwerk te strak is opgedraaid’. Dit euvel komt als het smeermiddel aan de drijfveer slecht is en gaat plakken. De veer zit daardoor vast en kan zijn kracht niet meer afgeven. Onderhoud is dus noodzakelijk.

Restauratie

Wanneer een uurwerk gerestaureerd dient te worden zijn er geen vervangende onderdelen voorhanden. Deze zullen handmatig moeten worden vervaardigd. De handelingen die nodig zijn voor de restauratie van een uurwerk zijn intensiever dan voor een reparatie. Uurwerken die ouder zijn dan 100 jaar komen in aanmerking voor een restauratie. Vaak zijn er met de jaren onderdelen weg of zijn deze aangepast met vorige restauraties. De slijtage op lagers wordt opgevangen door het monteren van nieuwe lagerbussen. De techniek moet hetzelfde blijven als in de periode waarin het uurwerk is vervaardigd en het materiaal dat toegepast wordt moet van dezelfde periode zijn als de rest van het uurwerk. Wanneer alle onderdelen gerestaureerd zijn en het uurwerk weer technisch in orde is worden de onderdelen gepolijst, zodat alles een mooie glans heeft, precies zoals toen het uurwerk ‘geboren’ is. De onderdelen worden opnieuw gereinigd en gemonteerd. Het uurwerk wordt voorzien van smeermiddelen en kan haar functie als klok weer verrichten. De kast van het uurwerk wordt in samenspraak met de klant in orde gemaakt en het uurwerk wordt afgemonteerd.

Reparatie:

Bij kleine reparaties kunt u denken aan een gebroken veer, een afgebroken tand of uitgesleten lager. Hierbij hoort het demonteren, het wassen en het poetsen van de onderdelen en het weer opbouwen en afstellen van het uurwerk en slagwerk.

Er wordt altijd een prijsopgaaf met u afgesproken. Indien gewenst halen wij uw klok op en brengen hem na reparatie weer thuis. Indien de reparatie of restauratie een staand, of een ander moeilijk vervoerbaar uurwerk is wordt het uurwerk bij u uit de kast gedemonteerd.

Als het uurwerk weer in goede staat verkeerd en heeft proef gelopen in ons atelier wordt het bij u weer thuis gebracht en indien nodig in de kast gebouwd en afgesteld. Uiteraard is het ook mogelijk om uw klok horloge of sieraad af te geven bij ons atelier.